Smart endring AS

View Original

Kick-off'en er over. Hva gjør vi når begeistringsrusen er borte og gjennomføringskraften svinner?

Har du opplevd å være på kick-off, eller på ledersamling der nye strategier og planer blir lagt frem til stor begeistring hos alle. Så kommer vi tilbake til kontoret, vi gjør et helhjertet forsøk på å følge opp, men det er ikke så enkelt … Alle de positive mulighetene som ble vektlagt på kick-off'en er der fremdeles, men hindringene som vi ikke snakket om møter oss for fullt.

Dessverre er det ofte slik når vi legger frem en strategi, eller planer som skal bringe oss til en lysende fremtid at 80% av tiden brukes til å skape begeistring rundt de nye mulighetene, og maks 20% til å snakke om mulige hindringer. Men når vi kommer til hverdagen bruker vi 80% av tiden på å fjerne hindringer og sliter med å holde begeistringen oppe. På kick-off'en står vi sammen med andre og deler begeistringen, men i hverdagen blir mange overlatt til å fjerne hindringene selv og du føler at gjennomføringskraften svinner.

Mennesker er vanedyr og kultur er like vanskelig å endre som å snu en supertanker i full fart.

Hva om vi delte kick-off'en i to deler? En begeistringsdel og en jobbedel der vi arbeidet sammen om å fjerne hindringer. Vi kunne sette opp en plan for å støtte hverandre i hverdagen når det ble litt vanskelig? Det ville holde motivasjonen oppe og gjøre det mye mer sannsynlig å nå målene våre.

Høres dette interessant ut, men vet du ikke helt hvordan dere skal få dette til i praksis? Da hjelper jeg gjerne til :-) Ring meg gjerne for en uforpliktende prat på 90173524.

PS. Tror du dette gjelder bare for bedrifter? Neida, dette problemet finnes i alle typer organisasjoner. Lions club er en organisasjon som gjør mye bra i samfunnet, men de følte at de måtte fornye seg for å fortsette å vær relevante i dagens samfunn og tiltrekke seg nye dyktige medlemmer. Les mer om hvordan SmartEndring bidro til dette på Lions' sider. DS.