Kick-off'en er over. Hva gjør vi når begeistringsrusen er borte og gjennomføringskraften svinner?

Har du opplevd å være på kick-off, eller på ledersamling der nye strategier og planer blir lagt frem til stor begeistring hos alle. Så kommer vi tilbake til kontoret, vi gjør et helhjertet forsøk på å følge opp, men det er ikke så enkelt … Alle de positive mulighetene som ble vektlagt på kick-off'en er der fremdeles, men hindringene som vi ikke snakket om møter oss for fullt.

090514_0850_kickoffener1.png

Dessverre er det ofte slik når vi legger frem en strategi, eller planer som skal bringe oss til en lysende fremtid at 80% av tiden brukes til å skape begeistring rundt de nye mulighetene, og maks 20% til å snakke om mulige hindringer. Men når vi kommer til hverdagen bruker vi 80% av tiden på å fjerne hindringer og sliter med å holde begeistringen oppe. På kick-off'en står vi sammen med andre og deler begeistringen, men i hverdagen blir mange overlatt til å fjerne hindringene selv og du føler at gjennomføringskraften svinner.

Mennesker er vanedyr og kultur er like vanskelig å endre som å snu en supertanker i full fart.

Hva om vi delte kick-off'en i to deler? En begeistringsdel og en jobbedel der vi arbeidet sammen om å fjerne hindringer. Vi kunne sette opp en plan for å støtte hverandre i hverdagen når det ble litt vanskelig? Det ville holde motivasjonen oppe og gjøre det mye mer sannsynlig å nå målene våre.

Høres dette interessant ut, men vet du ikke helt hvordan dere skal få dette til i praksis? Da hjelper jeg gjerne til :-) Ring meg gjerne for en uforpliktende prat på 90173524.

PS. Tror du dette gjelder bare for bedrifter? Neida, dette problemet finnes i alle typer organisasjoner. Lions club er en organisasjon som gjør mye bra i samfunnet, men de følte at de måtte fornye seg for å fortsette å vær relevante i dagens samfunn og tiltrekke seg nye dyktige medlemmer. Les mer om hvordan SmartEndring bidro til dette på Lions' sider. DS.