Samle mange utklipp på utklippstavlen i Office

 Bilde av jente som plukker blomster

Bilde av jente som plukker blomster

Jeg gjør mye klipp og lim mellom dokumenter og presentasjoner i Office og det blir ofte mange vekslinger der jeg klipper ut, bytter dokument og limer inn. Så må jeg tilbake igjen og klippe ut neste som jeg så skal lime inn. Men dette kan man gjøre mye mer elegant i Office. Du kan nemlig samle mange elementer til utklippstavlen fra forskjellige programmer og så lime inn det du har samlet på de rette stedene etterpå. 

Se her:

 Åpne utklippstavlen i et officeprogram og samle elementer 

Åpne utklippstavlen i et officeprogram og samle elementer 

 Sett inn element fra utklippstavlen

Sett inn element fra utklippstavlen

Åpne utklippstavlen og velg å klippe ut tekst, bilder og grafikk fra Word, PowerPoint og Excel.

Finn ut hvor du vil lime dette inn, og lim inn ett og ett utklipp, evt. lim inn alt du har samlet på samme sted.

 

 Shift+Windows S

Shift+Windows S

Dersom du har Windows 10 kan du også bruke den nye utklippsfunksjonen som kan brukes for skjermklipp uansett hvor du er. Da holder du nede Shift-tasten og Windows-tasten samtidig mens du trykker bokstaven S. Når du slipper opp tasten blir skjermen grå og du kan tegne et rektangel på skjermen der du avdekker et område som vil bli plassert som et bilde på utklippstavlen.