Jan
29
7:00 PM19:00

Dagbladet - Den tar knekken på konsentrasjonen din - Slik får du mer ut av arbeidsdagen

Artikkel 28. januar 2014

Støy, avbrytelser og aktivitet rundt deg på arbeidsplassen kan være en utfordring for konsentrasjonen. Særlig i åpne kontorlandskap. Det er nok ikke uten grunn at mange foretrekker å tilbringe noe av uka på hjemmekontor.
Men er det egentlig kolleger som står for de største forstyrrelsene på jobben? 

Bjørn Hopland i SmartEndring mener mange av oss står for de største avbrytelsene selv. E-post, varsling på telefonen og varsling om meldinger på sosiale medier framheves som verstinger.

Les mer på http://www.dagbladet.no/2014/01/28/tema/okonomi/aller/dinside/e-post/31515207/

View Event →
Nov
19
7:30 PM19:30

Innboksens tyranni - Kapital 15/2013

Det dreier seg ikke om hvilke knapper man skal trykke på, men om smart bruk av de mulighetene som finnes i epost-programmet Outlook. I løpet av en times tid kan du lære deg nok til å spare inn flere arbeidsuker i året, sier Bjørn Hopland. 

Han har 19 år bak seg som leder i Microsoft, men har nå hoppet av for å etablere seg på egen hånd med selskapet SmartEndring, hvor han blant annet jobber med å gjøre ledere og vanlige databrukere mer fortrolig med epost. 

- Epost er en stor utfordring for ledere. De har hundre ting å gjøre, og derfor jobber de seg pliktskyldigst gjennom meldingene fra toppen og ser hva de kan gjøre. Resten blir liggende. Eller de sitter hjemme og prøver å komme seg gjennom den stadig lengre bunken med epost. Det største problemet for mange er volumet. Samtidig med at de har en full kalender med møter og avtaler skal de behandle all den inngående eposten. Det er det første problemet. Det andre er at meldingene kommer hulter til bulter. Det kommer nyhetsbrev, viktige eposter og meldinger fra LinkedIn helt om hverandre, sier Hopland. 

Nå hevder riktignok mange at den nye generasjonen databrukere velger bort tradisjonelle mailprogrammer som Microsoft Outlook og Apples Mail til fordel for Facebook og andre meldingstjenester, men selv om kanalene er forskjellige, er det fortsatt elektronisk post det er snakk om. 

Internasjonale undersøkelser understreker dette. Analyseselskapet Radicati Group har kommet med sin Email Statistics Report 2012-2016, der det blant annet slås fast at antallet epostkontoer i denne perioden vil øke fra 3,3 milliarder til over 4,3 milliarder. Det vil si en årlig økning på i snitt seks prosent de neste fire årene. Radicati mener også at en gjennomsnittlig bruker sender og mottar om lag 105 eposter hver eneste dag, hvorav 19 prosent er spam. 

Konsulentselskapet McKinsey og analyseselskapet IDC har sett på hva vi fyller arbeidsdagen med. De slår fast at epost er den aktiviteten vi bruker nest mest tid på i løpet av dagen. Bare slått av det som kalles "rolle-spesifikke oppgaver". Vi bruker 39 prosent av arbeidsdagen til disse oppgavene, mens 28 prosent går til behandling av epost. Resten av dagen går til søk og innhenting av informasjon (19 prosent) og intern kommunikasjon (14 prosent). 

- Og vi ser bare toppen av isfjellet med epost, mener Hopland. - Hva ligger nedover på skjermen, hvilke bomber og deadlines ligger der. Mange går med en uggen følelse hele dagen fordi de ikke har kontroll på arbeidsdagen og ikke klarer å ta unna eposten. Det er hverdagen for mange i dag, sier han. 


Den kraftige økningen i epostlesingen på mobiltelefonen krever også at brukerne blir mer aktive i arbeidet med å skape orden i kaoset. Det er ikke uvanlig at man leser to av tre eposter på skjermen til smarttelefonen, og da er det helt nødvendig at de meldingene som dukker opp der ikke forstyrres av spam eller uviktige meldinger. 

- Bruk mulighetene til å lage regler i Outlook til å bestemme hvilke e-poster som skal ligge på toppen, er et av Hoplands råd til svorne mobiltelefonbrukere. 

Ytterligere gode tips og råd, både fra Hopland og flere andre kilder, finner du i Kapital.

View Event →
Nov
17
7:30 PM19:30

Hvorfor bør HR-ledere engasjere seg i ansattes bruk av IKT? - HR Norge nyhetsbrev

Bruk av IT for personaladministrasjon er en selvfølge i dag og mange virksomheter har tatt i bruk systemer for å systematisere arbeidet med utviklingsplaner, opplæring og prestasjonsvurderinger. Men dette er bare starten ifølge forfatterne av "HR from the Outside In" Dave Ulrich, Jon Younger, Wayne Brockbank, og Mike Ulrich. 

Se resten på HR Norge

View Event →