Flagg Teams-meldinger for enkel oppfølging senere
Før Teams, den gang alle henvendelse kom inn i Outlook, brukte de fleste to måter å følge opp en epost de ikke kunne behandle der og da. Sette som ulest, eller flagge eposten for å komme tilbake til den senere. Det var raskt og enkelt. Da Teams ble lansert kunne vi gjøre det samme, bare at flagging nå het lagring. Vi lagret meldingen for oppfølging.
Nå får vi to "Innbokser"
Utfordringen var at vi nå har to oppfølgingslister. En i Outlook og en i Teams. En annen utfordring oppstår når vi har flagget 10-15 oppfølgingsoppgaver på denne måten. Hvilken skal jeg følge opp i dag, i morgen og hvilke planlegger jeg å følge opp neste uke?
For noen av oss var det en stor forbedring da det ble mulig å opprette oppfølgingsoppgaver i Teams. I Outlook brukte jeg fra før å høyreklikke på epostflagget. Da kunne jeg velge hvilken dag jeg vil følge opp eposten. I Teams kan du opprette en Planner-oppgave med en forfallsdato som gir samme mulighet. Begge disse kan du nå finne samlet i Teams Planner, og i Microsoft To do i Outlook og mobil. Der kan du også skrive inn egne oppgaver og ha oversikt over alle dine oppgaver ett sted.
Enkelt er ofte bra
Det passer fint for planleggere som meg, men jeg vet at ikke alle er det. Da kan de hende det er enklere å ha oppgavelister i hver sin app og følge dem opp når du er inne i den appen.
Les gjerne mine tanker om dette i 2019 da Teams var ganske nytt Eposten lever selv om vi tar i bruk Teams, og vi må behandle oppgaver i flere kanaler
For et drøyt år siden oppgraderte Microsoft Teams til en ny versjon. Da forsvant muligheten til å flagge/lagre meldinger i Teams, men nå er den muligheten tilbake igjen. Så for deg som synes det blir for komplisert å bruke Microsofts oppgavesystem med alle oppgaver i en liste, kan du nå lagre Teams-meldinger i kanaler og i chat og ha et enkelt oppfølgingssystem for henvendelser du ikke kan gjøre noe med akkurat nå. Slik gjør du det:
Full oversikt på alle meldinger i Teams
I tillegg er det nylig blitt enklere å holde oversikt, fordi du med et tastetrykk kan se alle uleste meldinger, svar på samtaler du har startet og meldinger der du er nevnt i ett bilde.
Hva er tråder?
Nylig har Microsoft endret på en del terminologi i Teams. I kanaler er Nytt innlegg blitt til Publiser i kanalen, og Svar er endret til Svar i tråd. Tråder er det vi tidligere kalte samtaler.
I tillegg kan du velge mellom to forskjellige kanaloppsett. Innlegg, som er det vi er vant til med overskrifter som i eposten, og Tråder som ligner mer på oppsettet i Slack, for deg som kjenner dert. Les mer om dette her: Nå kan du lage en chattekanal i et Team
Flere valgmuligheter kan være bra, men med det øker også kompleksiteten. Hva er det beste for meg? For oss? Kanskje dere trenger en oppfriskning, eller en ny start på Teams med de mulighetene som er der nå? Da kan dere vurdere en tilpasset workshop i Smart samarbeid med Teams eller en av de andre 15 workshopene relatert til Microsoft 365 og Copilot.