Er du Team-eier kan du bidra aktivt til godt samarbeid

Du trenger ikke å ha mange armer for å administrere et Team

Dere har arbeidet i Teams i flere år, og bruker kanskje ennå den samme Teams-strukturen som da Teams ble tatt i bruk for samarbeid. Når dere bestemte deres Teams-struktur gjorde dere det utfra det dere visste, og mulighetene Teams hadde da.

Over tid endrer mye seg

Etter en tid erfarer dere at noen Team blir lite brukt. Nye team blir opprettet, men hva gjør du med de gamle?

Det samme kan gjelde for kanaler dere trodde dere trengte. Ofte ender det med at mange oppretter gruppechatter for samarbeid, som er lite optimalt for å sikre kontinuitet og historikk.

I tillegg er det mye nytt i Teams som kan forvirre mange og som kan føre til at flere går tilbake til å kommunisere på epost, og litt chat.

Hvem har ansvar for at Teamsorganiseringen?

Hvem har ansvaret for å ta tak i dette og kanskje finne frem til en ny Teams- og kanalstruktur og sikre at vi tar den i bruk? IT? Nei, IT sin oppgave er å sørge for sikkerheten, lisensene, og administrere SharePoint fellesområder. Det er Team-eierne, ofte ledere, som har ansvaret. Men, vi må alle bidra til å utvikle en kultur for smart samarbeid og støtte oppunder smarte arbeidsformer. Hvor langt er deres som virksomhet kommet i dette?

Praktiske råd til Team- og kanaleiere

Her får du som er Teameier noen tips som kan være nyttig om du velger å ta tak i dette. Er du ikke Teameier kan du kanskje videreformidle tipsene? Les praktiske tips her: Er du Team- eller kanaleier? Dette har du ansvar for

Ikke slett, men arkiver Team og kanaler som ikke er aktive

Når vi reorganiserer i Teams vil det ofte være aktuelt å flytte og kopierer dokumenter og hele mapper fra et gammelt til et nytt Team. Her forklarer jeg hvordan du enkelt kan flytte og arkivere prosjektdokumenter i Microsoft Teams etter prosjektavslutning, og hvorfor du bør beholde prosjektkommunikasjonen i Teams fremfor å slette Teamet: Nå er det enklere å reorganisere dokumenter i Teams

Du bør altså ikke slette Teams eller kanaler etter at et prosjekt er avsluttet. I stedet bør du arkivere dem for å bevare kommunikasjon og dokumentasjon som kan være nyttig senere. Les hvordan: Arkiver Team og kanaler når prosjektet er ferdig

Vil du, eller dere som Team-eiere bli litt mer påkledd for å mestre rollen og bidra til smartere samarbeid i Teams? Vurder gjerne den praktiske workshopen Smart administrasjon av Teams for Teameiere

Neste
Neste

Teamskanalens Filer endrer navn til Delt. Hva er poenget?