Tre enkle grep for bedre oversikt i Teams-chattene

Mange bruker chatter og gruppechatter daglig i Teams. I tillegg kommer gjerne mange møtechatter. Chattene er sortert etter dato. Det gjør at du finner de nyeste ganske enkelt, mens en du har chattet med for en stund siden lett forsvinner. Jeg synes det er rotete når møtechatter, gruppechatter og personlige chatter er blandet sammen, men det er enkelt å gruppere dem. Dette kan vi gjøre med en kombinasjon av innstillinger og din valgte organisering.

Gjør dine valg i innstillinger

Det finnes ingen fasit for hvilket oppsett som er best. Det avhenger av bruk og preferanser.  Derfor fines det mange innstillinger i Teams som gjør at du kan tilpasse til det du synes fungerer best for deg. Velg de tre prikkene over Team/Kanal-oversikten og Chatter og kanaler som vist.

Det første du kan ta stilling til er om du vil ha Team/kanaler og chat adskilt, eller i samme visning. Hva er best? Les mer om dette her: Har du fått tilbud om ny Teams-visning? Er du forvirret? — Smart endring AS

Under dette valget finner du nå en ny mulighet som skiller vanlige chatter fra møtechatter. Det snes jeg er en god mulighet som gir meg bedre oversikt.

Skille ut chatter i egne Teams-vinduer

Når du er i Innstillinger, bytt til Generelt. Har du opplevd at du får en chat mens du jobber med noe annet i Teams? Så du bytter til chat, svarer på denne og så må du bytte tilbake til der du var. Da er det lett å miste tråden. Hva om chatter automatisk åpnet seg i et nytt vindu? Da trenger du ikke gjøre dette. Det samme om du vil sende en chat. Velg Nytt vindu for disse to innstillingene så beholder du oversikten, og du kan ha flere chatter gående i forskjellige Teams-vinduer

Lag dine egne chattegrupper

Jeg synes de er praktisk å samle de chattene jeg bruker ofte i flere chattegrupper. Jeg har en for 1:1 chat, en for mye brukte gruppechatter. Kanskje du vil ha en gruppe for eksterne chatter? Om dette, les gjerne Ville du blitt overrasket om jeg kontaktet deg i en Teams-chat? — Smart endring AS

Chat er enkelt og fleksibelt, og kan være en grei start på kommunikasjon i Teams. Men det skaper ingen historikk, og kan fort bli rotete. For viktig arbeid over tid kan det være bedre å bruke Team og kanaler. Det krever organisering, struktur og kultur for å komme dit. Hvor der dere? Er dere på startlinjen, teamspillere, eller innovatører? — Smart endring AS

Neste
Neste

Kampen mot forstyrrelser. Bli oppdatert i Teams på sekunder uten varsler